/getmedia/2e92f3a0-5eb7-44e7-9865-c6a9e6870fca/Over-Syntus.jpg?width=880&height=220&ext=.jpg

Wie zijn we

Syntus verzorgt openbaar vervoer in Gelderland op de Veluwe, in Midden-Overijssel, in Twente en met ingang van 11 december 2016 ook in de provincie Utrecht. Syntus groeit verder want vanaf december 2017 gaan we ook het openbaar vervoer verzorgen in de gemeente Almere en op het treintraject Zwolle-Kampen-Zwolle-Enschede.

Onze klanten zijn onze gasten, die wij graag op een ontspannen en veilige manier met onze bussen en treinen naar hun bestemming brengen. Dat vinden wij logisch. Het is onze ambitie om dit (on)gewoon goed te doen. Met het bieden van een veilige reis, up-to-date reisinformatie en een chauffeur die optreedt als perfecte gastheer of gastvrouw. Zodat onze gasten na afloop echt het gevoel hebben 'een goede reis te hebben gehad'.

Syntus is een 100% dochteronderneming van de wereldwijde mobiliteitsonderneming Keolis.

Feiten en cijfers

Hoofdkantoor: Deventer
Vestigingen: Apeldoorn, Ede, Harderwijk, Zwolle, Dedemsvaart, Deventer, Meppel, Raalte, Almelo, Enschede, Hengelo, Oldenzaal, Goor, Haaksbergen, Zutphen, Amersfoort, Bunnik, Mijdrecht, Montfoort.
Medewerkers bus/trein: 1750
Stafmedewerkers:182
Bussen: 585
Treinen: 9
Spoor: 56 km
Reizigers: 30 miljoen
Omzet: 125 miljoen euro

Geschiedenis

1999 De drie personenvervoerders Nederlandse Spoorwegen (NS), Connexxion en Keolis richten vervoersbedrijf Syntus op. Synergie tussen trein en bus is het uitgangspunt, waarmee het inmiddels alom bekende visgraatmodel is geboren. De naam sluit aan bij dit uitgangspunt: SYNergie tussen Trein en bUS. Syntus verzorgt het busvervoer in de Achterhoek en op de treinverbindingen Winterswijk-Zutphen en Winterswijk-Doetinchem.

2001 Syntus neemt het treintraject Doetinchem-Arnhem over van de Nederlandse Spoorwegen.

2003 Syntus wint het vervoergebied Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (ZHO). Hiermee neemt Syntus het streekbusvervoer rondom de spoorlijn ZHO over van de OAD en het treintraject ZHO van de NS.

2005 Syntus neemt het treintraject Tiel-Arnhem over van de Nederlandse Spoorwegen.

2007 Connexxion verkoopt haar aandelen aan de twee andere aandeelhouders: Keolis en de Nederlandse Spoorwegen.

2009 Syntus wint de aanbesteding Midden-Overijssel en verliest de Achterhoek.

2010 Syntus start met openbaar vervoer in Midden-Overijssel. Busvervoer Syntus Achterhoek gaat over naar Arriva. Syntus wint de aanbesteding Veluwe en start in december met de dienstregeling.

2011 Syntus wint de aanbesteding regio Twente, inclusief het deel ZHO (waar Syntus al rijdt).

2012 Keolis neemt de aandelen van de Nederlandse Spoorwegen over en wordt 100% aandeelhouder. Het treinvervoer Syntus Achterhoek gaat over naar Arriva en Hermes.

2013 Syntus start openbaar vervoer Twents.

2014 De vervoersconcessie Veluwe wordt met vier jaar verlengd, derhalve blijft Syntus tot 2020 het openbaar vervoer op de Veluwe verzorgen. 

2015 Syntus wint de aanbestedingen busconcessie Provincie Utrecht en treinverbindingen Zwolle-Enschede-Zwolle-Kampen

2016 Syntus wint de aanbesteding busconcessie gemeente Almere. De uitvoering van het busvervoer in Midden-Overijssel wordt met twee jaar verlengd tot september 2018. Syntus start in december 2016 met de uitvoering van de dienstregeling busconcessie Provincie Utrecht.
 

Sluiten De website van Syntus gebruikt bij bepaalde functionaliteiten cookies.